Ryhmän tulos ja tase

Oma pääoma 9 324 7 213 29,3
Tase yhteensä 125 145 110 427 13,3

Tammi–joulukuu

OP Ryhmän tulos ennen veroja kasvoi 20,4 prosenttia 1 101 miljoonaan euroon (915). Tulos on lähes 10 prosenttia suurempi kuin edellinen ennätystulos vuodelta 2007. Tulosta paransi erityisesti muiden tuottojen 9 prosentin kasvu. Vahinko- ja henkivakuutuksen nettotuotot kasvoivat parantuneen vakuutustoiminnan kannattavuuden seurauksena. Nettopalkkiotuotot olivat vertailukauden tasolla. Asunnonvälityspalkkiot ja antolainauspalkkiot jäivät vertailukaudesta, kun taas rahastoihin liittyvät palkkiot ja maksuliikenteen palkkiot kasvoivat. Kaupankäynnin nettotuotot kasvoivat johdannaistuloksen ansiosta. Arvopapereiden myyntivoitot kasvattivat sijoitustoiminnan nettotuottoja.

Ryhmän korkokate laski 1,7 prosenttia 1 026 miljoonaan euroon. Vähittäis- ja yrityspankkitoiminnan korkokate kasvoi, mutta Markets-toimintojen ja likviditeettireservin korkokate aleni. Likviditeettireservin korkokatetta supisti joukkolainojen luottoriskimarginaalien kaventuminen ja tiukentuvaan likviditeettisääntelyyn valmistautuminen. Markets-toimintojen alentunutta korkokatetta kompensoi Markets-toimintojen muiden tuottojen kasvu.

Ryhmän kulut laskivat 2,3 prosenttia ja olivat 35 miljoonaa euroa pienemmät kuin vertailukaudella. Henkilöstökuluja kasvatti eläkekulujen 40 miljoonan euron kasvu sekä keskusyhteisökonsernin uudelleenjärjestelyihin liittynyt 9 miljoonan euron kertaluonteinen kulu. Eläkekuluja kasvatti muun muassa vuoden lopussa vahvistettu eläkelakien muutos. Palkat ja palkkiot olivat vertailukauden tasolla. Muita kuluja kasvattivat uusien liiketoimintojen laajentumisen lisäksi ryhmän sisäisiin omistusjärjestelyihin ja Vallilan toimitilojen uudelleenrakentamiseen liittyvät kertaluonteiset, yhteensä 18 miljoonan euron kuluerät. ICT-kulut kasvoivat 5,7 prosenttia ja olivat 11 miljoonaa euroa suuremmat kuin vertailukaudella. Vertailukaudella muita kuluja kasvattivat yhteensä 72 miljoonan euron suuruiset lakisääteiset talletussuojarahaston kannatusmaksut ja pankkivero sekä Pohjola Pankin osakkeiden lunastukseen liittyvät 12 miljoonan euron kertaluonteiset kulut.

Tulosta heikentäviä, eri tuloslaskelmaeriin kohdistuneita arvonalentumisia kirjattiin yhteensä 114 miljoonaa euroa (113), joista 78 miljoonaa euroa (88) kirjattiin luotoista ja muista saamisista. Nettomääräiset arvonalentumiset luotoista ja muista saamisista olivat matalalla 0,10 prosentin tasolla (0,12) luotto- ja takauskannasta.

Ryhmän tilikauden tuloverot olivat 251 miljoonaa euroa (337). Efektiivinen verokanta oli 22,5 prosenttia (33,6). Ryhmän tuloverot olivat laskennallisten verojen muutoksen jälkeen 249 miljoonaa euroa (308). Efektiivistä verokantaa kasvatti OP Ryhmän sisäisiin omistusjärjestelyihin liittyvistä kaupoista syntynyt 37 miljoonan euron (109) luovutusvoittovero.

Pankkitoiminnan tulos ennen veroja oli 642 miljoonaa euroa (571). Pankkitoiminnan tuloskehitystä tuki tuottojen kasvu sekä kulujen supistuminen. Pankkitoiminnan korkokate kasvoi, mikä johtui luottokannan kasvusta ja keskimääräisen marginaalitason noususta sekä talletusvarainhankinnan kustannusten laskusta. Nettopalkkiotuotot kasvoivat varallisuudenhoitoon ja vahinkovakuutukseen liittyvien palkkioiden kasvettua. Kulut supistuivat 2,5 prosenttia 1 037 miljoonaan euroon. Vertailukaudella liiketoiminnan muita kuluja kasvattivat lakisääteiset talletussuojarahaston kannatusmaksut ja pankkivero, jotka olivat pankkitoiminnassa yhteensä 70 miljoonaa euroa.

Vahinkovakuutuksen tulos ennen veroja oli 259 miljoonaa euroa (223). Operatiivinen yhdistetty kulusuhde oli 87,3 prosenttia (89,4). Maksutulon kasvu oli korvauskulujen kasvua nopeampaa. Vakuutusvelan diskonttokoron muutos kasvatti korvauskuluja 62 miljoonaa euroa (62), mikä heikensi operatiivista yhdistettyä kulusuhdetta 4,5 prosenttiyksikköä. Liikekulusuhde laski 0,7 prosenttiyksikköä 17,7 prosenttiin. Tuloslaskelmaan kirjatut sijoitustoiminnan nettotuotot supistuivat vertailukaudesta 7 miljoonaa euroa.

Varallisuudenhoidon tulos ennen veroja oli 213 miljoonaa euroa (167). Tulos parani vertailukaudesta henkivakuutuksen parantuneen vakuutustoiminnan kannattavuuden seurauksena. Segmentin nettopalkkiotuotot supistuivat vertailukaudesta 5,6 prosenttia.

OP Ryhmään on siirtynyt 19.5.2015 alkaen kuusi aiemmin POP Pankki -ryhmään kuulunutta pankkia. Pankkien tilinpäätökset on yhdistelty siirtymästä lähtien ryhmän lukuihin. Yhdistelyn seurauksena ryhmän korkokate kasvoi 9 miljoonaa euroa, nettopalkkiotuotot 3 miljoonaa euroa ja kulut 10 miljoonaa euroa. Kokonaisuudessaan tulosvaikutus oli lievästi positiivinen. Yhdistelyn seurauksena ryhmän luottokanta kasvoi siirtymähetkellä 643 miljoonalla eurolla ja talletuskanta 694 miljoonalla eurolla.

Tulos käyvin arvoin ennen veroja oli 883 miljoonaa euroa (1 067). OP Ryhmän käyvän arvon rahasto ennen veroja oli tilikauden lopussa 302 miljoonaa euroa (531).

Tilikauden lopussa oma pääoma oli 9,3 miljardia euroa (7,2). Omaa pääomaa kasvattivat ryhmän tulos sekä Tuotto-osuuksien liikkeeseenlaskut. Tilikauden lopussa omaan pääomaan sisältyi Tuotto-osuuksia 2,5 miljardia euroa (1,6), josta irtisanottujen Tuotto-osuuksien osuus oli 0,3 miljardia euroa. Keskusyhteisön johtokunta päätti maaliskuussa 2015 nostaa Tuotto-osuuksien tavoitetasoa 0,4 miljardilla 2,3 miljardiin euroon. Tuotto-osuuksien määrä on käytännössä saavuttanut tavoitemääränsä.

OP Ryhmän taloudelliset tavoitteet

Tilikauden lopussa OP Ryhmä saavutti kaikki keskeiset taloudelliset tavoitteensa.

OP Ryhmän taloudelliset tavoitteet

31.12.2015 31.12.2014 Tavoite
Rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta annetun lain mukainen vakavaraisuus, % 207 189 160 %
CET 1-vakavaraisuus, % 19,5 15,1 18 %*
Taloudellisen pääomavaateen tuotto, % (12 kk liukuva) 21,5 16,5 20 %
Tuottojen ja kulujen kasvuero ryhmätaso, %-yks. (3 vuoden aikana) 21,1 14,0 >0 %-yks.
Tuottojen ja kulujen kasvuero pankkitoiminta, %-yks. (12 kk liukuva) 4,1 9,6 >0 %-yks.
Tuottojen ja kulujen kasvuero varallisuudenhoito, %-yks. (12 kk liukuva) 18,6 18,6 >0 %-yks.
Vahinkovakuutuksen operatiivinen yhdistetty kulusuhde, % 87,3 % 89,4 % <92 %

* Vuoden 2016 loppuun mennessä

Tuloslaskelman pääerät vuosineljänneksittäin

2015 2015 2014 Muutos